Dag fyra: Sarah tar ordet.



Efter x antal timmar i parker och på evighetslånga gator hoppade vi på en tunnelbana (tack gode gud att Alex är van vid Atens tunnelbanesystem och har superkoll) till Wudaokou. som är ett studentområde med boutiques, barer och cafeer. Med tomma magar anländer vi till baren Lush som ligger våningen över en bokaffär. Enkelt, men mysigt och modernt med kinser och turister. Billiga drinkar, uppmaningar om att bli aspackad på väggarna, vattenpipor, daiquries stora som hus och tre-för-två öl. I say no more.

Vi är två rastlösa själar som gillar att flytta. Efter en natt checkade vi ut från Leo gick tvärs över gatan till 365 Inn istället. Billigare, finare och inte smörig personal med påhittade engelska namn. Gatan vi bor på kan liknas vid ett mindre turistigt Koh san Road i Bangkok. Små affärer, skabbiga restauranger och jättemycket folk. Grillade kycklingar som roterar framför ens ögon, cow fetus står på menyerna och tusentals stånd som säljer spett med kanderade frukter. Det måste vara lågsäsong här nu, jag kan räkna antalet turister på fingrarna känns det som, vilket inte är något negativt i sig såklart. Jag kan inte släppa att alla stirrar hela tiden. Främst män, men även kvinnor. Jag som hade förväntat mig att smälta in totalt, en blek halvasiat med fula backpackerkläder. Men nej, jag verkar vara väldigt underhållande för Pekings invånare. Oftast ler jag stint tillbaka, men ibland tar ilskan över och jag väser sammanbitet "jamen stirra på bara, för faaaan" vilket Alex tycker är mycket roande.

En annan rolig detalj är att småbarnen (1-3 år?) inte har blöjor, utan har som små luckor vid baken på sina dräkter och underkläder istället. Sen vi anlände har vi nog sett 4 barn kissa på gatorna/parkerna med föräldrarnas hjälp och 1 barn bajsa öppet på gatan. Dom behöver inte dra ner kläderna, utan öppnar bara luckan därbak.

Vi är såklart tuffa och äter allt. Köttspett som till 80% består av fett, degklumpar med rosa griskött i till frukost.. Menyerna är oftast på kinesiska (om man har tur finns bilder) och man pekar på något och hoppas på det bästa. ibland blir det fel, men oftast är det ok. idag valde dock Alex något som i min mening såg ut som rött kött. Jag sa lite tveksamt "det såg så rött ut.." och Alex svarade glatt: "Det är nog en god sås ju!". Fem minuter senare stirrade vi på en liten tallrik fylld med kalla, rosa grisbitar med MYCKET ben i. Tänk er hackad ryggrad från en gullig gris. Det blev till att dela min mat såklart. Idag besökte vi Temple of Heaven och fick se massa kinseser dansa, sjunga, sporta osv. Sjukt coolt! Vi var även på Pearl Market, men det får Alex skriva mer om. Jag har fått väldigt ont i ena benet (JA, ok, otränad brud som gått ovanligt mycket dessa dagar, jag vet!) men vill ändå bestiga MUREN imorgon eller dagen efter det. Sen har vi nog inte så mycket planerat ochh funderar på att bege oss till Shanghai ganska snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0