Dag 9-11: Saké saké, me love you long time!

Maj och Tobias åkte hem till Sverige imorse. Rebecka är kvar i tio dagar till men de lämnade ifrån sig nycklarna till sin fantastiska våning igår kväll. Tempot i Shanghai har varit ett par snäpp högre än i Peking vilket bland annat betytt mindre tid att tanka in bilder och skriva.

De senaste dagarna har vi:

-Checkat in på rätt Le Tour som kostar 200 yuen, dubbelt av vad 365 Inn gjorde mot slutet i Peking, men har hääärligt mörkt trägolv, fräscht badrum och LAN-kabel! Gratis handdukar också! Stooor dusch som man kan koppla av i och riktigt varmt vatten.



-Ätit middag med åtta utbytesstudenter från Karlskrona på sjukt snyggt inredd och flådig muslimsk-kinesisk restaurang. Inredningen var makalös och det bjöds på magdansös och sångframträdanden.


 

-Rebeckas 25-årsfest/Maj och Tobias avskedsmiddag på japansk restaurang där vi fick allt vi kunde äta och dricka för 158 yuen. Varm saké är kärlek. Det känns faktiskt som att vara kär när det rinner ner och värmen börjar sprida sig! Vi träffar på två till svenskar med härligt klyschiga namn, Gunnar och Ada. De är fulla av goda råd om Shanghai, vi får reda på att elongs.net är the shit för att flyga i Kina. Som deras Pricerunner!




-Sjutimmars stadsvandring i gassande sol. Vi kan inte förstå att samma stad som erbjöd 3 plusgrader och spöregn när vi kom hit nu inte har ett moln på himlen och det är 20-gradigt ute. Vi håller på att bli riktigt kära i Shanghai. Idag gick vi hela vägen till The Bund och tillbaka. Annars har vi vandrat rätt mycket i The french consession - området, pitoreska små franskinspirerade hus.

-Alexander tror han till slut gjort ett kap (och Sarah håller med) på Cybermart, en mer städad och proffsig elektronikmarknad, i form av vidvinkelkonverterare till sin EOS 400D som han får ner till 290 yuen och Canons variant i Sverige kostar över 1800:-. Det ger bilder en mild fish-eye effekt och gör att mer får plats på härliga horisontbilder.

  


På torsdag cirkus rör vi oss vidare till Yangshou som inte inte heter Guangshou och absolut inte är samma stad, något som Alexander trodde tills nyligen. Detta medför en del omplanerande, och det lutar åt tåg istället för flyg nu. Först till Guilin och därifrån till Yangshou.

Ps. Vi vet nog att ni läser. Vi ser det. Men inte fan kommenterar ni! Ds.

Kommentarer
Postat av: Sof-Sof

Nej visst ar det trakigt nar man lagger ner mycket tid pa att skriva och ingen skriver tillbaka...inte sant ALEX? :)

Jag laser allt du skriver och jag njuter enormt av alla dina markliga situationer du rakar ut for/forsatter dig i.

Jag skrattade hogt till 'utflykten till muren' och nar du blev av med pengar i missforstandet i borjan av resan....Det ar ingen poang att forsoka bekampa att bli blast nagra ganger...det hander alla och ar standard...sadan ar varlden utanfor fasta priser och kontrollerad marknad...det ar bara att flyta med och lara sig av misstagen....och det verkar du ju gora...:)

Ibland onskar jag att du har en kamera i pannan sa att jag kunde folja dig live...lite som en reality show...det hade vart en serie jag kunnat folja.

Fortsatt och skriva,det ar kul att lasa...



Halsa Sara sa mycket fran mig.

Kramar fran mig soder ut...

2009-03-15 @ 23:10:26
Postat av: Maria

Sitter och funderar Sarah om jag som vegetarian skulle överleva Kina.. och som dessutom inte kan äta med pinnar.. Det skulle gå illa för mig.

Det är roligt att följa er resa, ni är bra på att uppdatera! (Kanske är Alex?! haha)

Vad blir nästa destination?

2009-03-15 @ 23:36:48
Postat av: Yvonne

TACK!! för allt ni delar!!!



Sarah, se vad som händer när du tar ton.. ;~)



Så härligt att få följa med på er resa.. och precis som du säger så är vi säkert många fler som läser än vad som visar sig i "feedbacken".. vet iaf att Ronny&Lily också läser.. och det är mycket för Ronny som inte riktigt är vän med datavärlden!



Skönt att ni nu får lite sol på er och varmare väder.. även här lyser solen idag..



Bamse Kramar till er.. och kärlek!



Mamman Yvonne

2009-03-16 @ 09:57:37
Postat av: markus

jag läser hela tiden, är våldsamt avundsjuk! ni verkar ju ha det grymt bra. fortsätt för guds skull med det och fortsätt skriva! det är en av få ljuspunkter här i prutt-sverige. puss och kärlek, markus

2009-03-16 @ 13:31:27
Postat av: markus

jag läser hela tiden, det är en av få höjdpunkter här i prutt-sverige. forsätt bara skriva! puss och kärlek, markus

2009-03-16 @ 13:34:40
Postat av: markus

och den här sidan är också konstig, som tar bort mina inlägg och sen lägger till dom igen. kanske inte skulle ha skrivit mao så många gånger. dom är väl rätt så mao med yttrandemao där. mao mao mao mao mao mao mmmmaaaaoooooo!

2009-03-16 @ 13:38:23
Postat av: Patrik

Det verkar som att ni har det otroligt bra, ni missar ingenting här hemma det kan jag lova.

2009-03-16 @ 22:02:42
Postat av: Johan

Jag skulle vilja veta vad som hänt med killen som visar ryggen?



PS till sara: Försöker Alex se ut som den sista samurajen? :)

2009-03-17 @ 13:38:58
Postat av: Alexander

Johan: Ja! Samurajtofsen är på G! Yeehaw! Killen har varit på sugkoppsmassage. Han sa att det kändes sådär och gjorde ont i omgångar.



Markus: Tag för den du. Tio timmar och outtaliga hemskheter senare släpps vi från arresten.

2009-03-17 @ 13:52:46
URL: http://everythingsbetterwithatan.blogg.se/
Postat av: Suss

Hello Kitty-fan som jag är måste jag ju bara påpeka att det är underbart att det finns bindor med Hello Kitty-mönster!!



Kärlek till er.

2009-03-18 @ 10:21:21
Postat av: Camilla

Hej, såg er blogg på fb. Jättekul att läsa! Jag och min kille var i Shanghai + Peking i juni så det är mycket man känner igen. Konstkvarteren var min favorit i Shanghai. Och dumplings såklart. Jag funderar på vad du/ni har för kamera? Det är sjukt bra bilder.

2009-03-18 @ 10:31:35
URL: http://grims.webblogg.se/
Postat av: Camilla

Oj jag läste lite för snabbt. Canon it is.

2009-03-18 @ 10:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0