Dag 8: Regnigt Shanghai.

Slut på tv-serie-ranting forever. Alexander somnade tillslut och kl 07 anlände tåget till Shanghais regninga perrong. Det där med solbränna har inte blivit av än kan jag säga. Nyvyakna, hungriga och med tunga ryggsäckar tar vi tunnelbanan till JinSha'Jiang Road och går till Le Tour Shanghai Youth Hostel - hostlet som Alexander kompis Maj tipsat om. Det ligger längs en öde gata vid en stor rivningstomt stor dom en fotbollsplan, och utanför vårt fönster åker tunnelbanan. Men Maj skulle inte tipsat oss om detta om det inte var bra, tänker vi. Dubbelrum utan badrum kostar 150 yuan, men det är sååå värt det. Jag är i skrivande stund fortfarande lyrisk över renheten och sängen och hotellkänslan. Då gör det inget att duschvattnet är ljummet på sin höjd.

Maj, Rebecka och Tobias är tre svenskar från Göteborg som hyr en sjukt fin och stor lägenhet (4 sovrum! 2 badrum! balkong! tvättmaskin! gym! pool! trägolv!) på tjugotredje våningen i ett 35-våningshus med mur runtom. Gated community all the way. De pluggar statsvetenskap och skriver deras kandidatuppsatser här och har alla fått stipendier av SIDA. Maj tipsade oss om just detta hostel för att det skulle ligga jättenära deras lägenhet som i sig ligger rätt nära det franska kvarteret, dvs. i Shanghais kärna typ. Vi har fått en vägbeskrivning till deras lägenhet och ger oss ut på jakt.

Det regnar. Vi har inget paraply. Köper två dumplings (aka palt med gris + brunsås som fyllning) var på vägen till frukost. Vi går och går, smyger in på olika höghusområden, men inget stämmer. Har adressen utskriven på kinesiska, frågar folk som pekar åt olika håll eller säger åt oss att ta buss/taxi. Det ska ju vara i närheten!, tänker vi frustrerat. Lokalsinnet Alexander tar stolthet i att ha verkar ha gått upp i rök, och han tar inte lätt på att han inte hittar. Efter ha vandrat runt i säkert en timme ger vi upp och hoppar in i en taxi som kör låååångt, låååångt. Saker och ting börjar klarna för Alexander. "Jag minns nu att när jag kollade upp hostlet så fick jag två sökträffar på Le Tour.. Avfärdade det som ett fel på sidan.". Det finns alltså två stycken som heter i princip likadant och vi har hamnat helt fel. Väldigt komiskt. Imorgon kommer vi checka ut och leta upp det andra Le Tour (jag ber till kinagudarna att det är lika fräscht).

Tillsammans med Rebecka, Tobias och hans två kompisar som är på besök från Tokyo äter vi lunch. Stekta dumplings med flytande köttfyllning. Fyra stycken för 4 yuan(ja, vi lever på dumplings, men äter även annat. Pekinganka var gott och roligt att äta; man lade tunna ankbitar, grönsaker och en trögflytande sås i en liten tunn pannkaka och rullade ihop - tacostyle. Slut på matparantes). Tobias pratar flytande mandarin och väldigt snabbt har vi blivit kära och vill aldrig att han ska lämna vår sida. Att faktiskt kunna kommunicera med the locals utan handgester och sidor i bildbok, det kan man kalla att demonstrera värde.

Efter maten går vi till en liten DVD-butik som Tobias blivit tipsad om. Den ligger bredvid en fiskaffär och vi andas genom munnen. Alexander blir helt lyrisk. Det är den bästa DVD-affären han har varit i. Han är dels sjukt imponerad av antalet serieboxar de har, varav flera han vet att knappt någon har hört talas om, och dels av kvaliteten på deras titlar. De har en box med alla Woody Allen filmer hittills, och andra boxar med filmer av t.ex. Fassbinder, Renoir, Bergman, Antonioni, Angelopoulos, och ävn alla Ghiblifilmer i en fet box. Han hejdar sig från att köpa allt han vill ha, med lugnande argument som "Du har inte plats" och "De går att ladda ner", men ett halvt dussin titlar gick inte att undvika.

På kvällen äter vi middag med Majs roomies och deras kompisar, sammanlagt 10 pers som åt och åt från den snurrande glasskivan full av olika rätter och drack och drack. Vi umgicks äntligen med två kineser, men ja, de hette Steve och Justin och var från Connecticut.

Sen går vi till karaokebar (som är ett panasiatiskt tidsfördriv och inte som vi trott en japansk företeelse) med insmugglad öl och sjunger i två timmar. Stället bestod av ett oändligt antal ljudisolerade rum och uppmaningar på väggarna om att "Enjoy party". Frukt och köttfat varvas med helrör Vodka.