Dag 7: Beijing-Shanghai.

Det vi bävat oss mest för blev det lättaste hittills. Vi tar tunnelbanan från Qianmen till Beijing Railway Station för att köpa   biljetter till Shanghai. Inne på centralen hänvisas vi på förvånansvärt bra Engelska av informationsdisken till byggnaden höger om centralen, biljettkontoret. Där vid lucka 10, avsedd för utlänningar, köper vi soft sleeper-biljetter till nattåget (Z-tåget) för 499 yuan (betalade ingen provision ens!) som färdas de 1486km mellan städerna på 11.5 timmar. Tågets standard är god, ungefär som ett svensk nattåg med finare persienner, dukar i hytterna, varma täcken, och egen termos med varmvatten. Ser fram emot att jämföra med hard sleeper. Sitter just nu i korridoren på tåget och laddar datorn för jag kan inte sova, trots Sarahs iPod och sovplaylist, för jag är sjukt jävla snorig och kvävs av mina egna kroppsvätskor när jag försöker somna. S sover som en bebis och jag var tvungen att anstränga mig för att inte titta på henne när hon ligger där och nynna på BKO. Har redan betat av senaste Heroes och How I Met Your Mother. HIMYM var bra som vanligt och Heroes var i god ordning en besvikelse men tillräckligt bra för att fortsätta följas. Här har vi verkligen en serie som har skapat ett universum med all potential i världen men ändå får vi varje vecka snygga dåligt skrivna avsnitt som stinker X-Men-men-sämre, med ointressanta karaktärer och fega manusförfattare som inte ens vågar ta ut svängarna med The Hunter. Låt han tortera lite folk, kanske ha ihjäl några. Visa oss att han är så badass och låt våra hjältar bekämpa hårt med hårt istället för att allt känns så jävla Disney. Tänk om Noah hade puttat ut The Hunter genom fönstret efter Nathan outas, vilken bra vändning det hade blivit!

Några sista intryck av Peking följer.


Skum gråskalig alldeles nybyggd vildavästernaktig gata.


Skön självdistans den här uppenbara kopian verkar ha.


Och en till Navid:


Kommentarer
Postat av: Konstantin

Hallo där,skicka nåt,jag är oroligt



papa

filakia

2009-03-15 @ 14:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0